&he New York Times

820 EIGHTH AVENUE
NEW YORK, N.Y. 10018

BILL KELLER
Executive Editor

January 6, 2009

Mr. Herbert Sandler

Dear Mr. Sandler:

Thank you for your letter, which reached my office while I was on
vacation; hence the delay in responding.

The letter pointed out an error in the headline over our Dec. 25 article
about Golden West/World Savings Bank Option ARM mortgages. We are
running a correction on the headline, as you asked. The article did not say that
you and Mrs. Sandler had become “pariahs,” and the headline should not have
said that, either. We sincerely regret the mistake.

You mention 40 statements in the article that you thought were
inaccurate or misleading, but in looking at the few you singled out in your
letter, I believe that the article fairly took account of the points you make.

For example, you say that Golden West Financial had “a record of the
fewest delinquencies, foreclosures, and losses of any major financial company
in the country” because you carefully screened borrowers and retained the
loans in Golden West’s own portfolio, not packaging mortgages for sale. The
article said, “[The Sandlers] avoided financial problems by doing things like
scrutinizing borrowers” incomes to make sure loans were manageable and
performing astute appraisals so the size of a mortgage was in line with the
value of a home....The Sandlers also held onto World Savings’ loans rather
than selling them off to Wall Street to be repackaged as securities.”

The article goes on to say that after Wachovia bought the bank from
you, it took “‘a step that some regulators were starting to frown upon, and
which the company had been resisting for years: it allowed borrowers to make
monthly payments based on an annual interest rate of just 1 percent.” As you
point out in your letter, this did not become a big problem until house prices



fell by historically huge percentages, but the article quotes you as saying, “If
home prices hadn't declined by 50 percent, nobody would be raising these
questions”

The article cites the Saturday Night Live sketch parodying you as
“greedy bankers who handily sold their bank — and pocketed $2.3 billion in
shares and cash — in 2006 before many of their loans began to sour.” The
article itself does not adopt that characterization; it quotes you as saying that
you sold the firm because you and Mrs. Sandler were growing older and
wanted to devote yourselves to philanthropy, and we took pains to
acknowledge that: “As the Sandlers' wealth increased, so did their
philanthropy. Over the years, they financed scientific research and groups like
Human Rights Watch and the American Civil Liberties Union. More recently
they founded and financed ProPublica, a nonprofit investigative journalism
enterprise that has collaborated with The New York Times on coverage and a
news archive. Its 14-member advisory board includes two top New York
Times Company editors.”

That makes the misleading headline all the more regrettable, and 1 trust
that the correction will demonstrate that we share your wish to set the record
straight

Sincerely yours,





